SORU:
Öncelikle bu projeniz için çok teşekkür ederim, ben çok
yararlanıyorum.
Şu ana kadar yayınlanan yazılarınızın hepsini okumakla
müşerref oldum. Soracağım soru ile ilgili bir yazı paylaşmıştınız ama benim ki
direkt okuma-yazmayı öğretme zamanı ile ilgili olacak. 5 yaşında bir çocuğum
var. 1,5 yıldır bu ülkedeyiz. Bulunduğum ülkede kreşe gidiyor. Dolayısı ile
buranın dilini yavaş yavaş öğreniyor ve ilkokulda okuma yazmayı öğrenecek. Ama
Türkçe harfler, okuma ve yazma konusunda ne yapmalıyız? Okula başlamadan Türkçe
okuma yazma öğretmeli miyiz?
Selamlar...
CEVAP:
Bu soruyu hem burada (Almanya) çalışan sınıf öğretmenlerine
sorduk, hem de kendi ekip arkadaşlarımız arasında fikir teatisinde bulunduk.
Ortaya farklı görüşler çıktı.
Birinci görüşe göre:
Birinci sınıfa başlamadan önce, ebeveyn tarafından çocuğa
okuma yazma öğretilmemeli. Zaten burada birinci sınıfta okuma yazma eğlenceli
dersler ile başlıyor ve çocuklar zorlanmadan öğreniyorlar. Bazı okullar da
Türkçe dersi birinci sınıftan itibaren veriliyor. Bazen velilerin Türkçe dersi
olduğundan haberi olmayabiliyor. Sınıf öğretmenlerinin dağıttığı ders planında
Türkçe dersi yer almıyor. Bu nedenle veli okulda Türkçe dersi olup olmadığını
sınıf öğretmenine ya da müdüre sorarak öğrenebilir...
İkinci görüşe göre: Çocuğa anadili ilk önce
öğretilmeli (Türkçe, Kürtçe vs.). Çocuk okula başlamadan önce kabiliyeti
nispetinde okuma yazmayı her zaman öğrenebilir. Mesela Kuran okumayı okula
başlamadan öğrenmek gibi. Çocuk, harfler ile bir şeylerin ifade edildiğini kavrayabilir
ve okul öncesinde öğrenebilir, bunda hiçbir beis yoktur. Tam tersine, bu durum
okulda kendisine avantaj olarak geri dönecektir. Nitekim İslam tarihinde, 4
yaşında hafız olan âlimler vardır ve bu gibi kabiliyetler, gereksiz bekleme ve
başkalarından öğretilmesini bekleme yerine teşvik edilebilir. Bu hem beyin
networkünün daha detaylı ve kapsamlı gelişmesine vesile olacaktır, hem de
ebeveyn ile olan ilişkiyi (ilgi gösterme noktainazarından) ciddi olumlu
etkileyecektir. Dolayısıyla kabiliyetlerin inkişaf etmesi adına, okul öncesi
öğretim kesinlikle teşvik edilmelidir. Bu yapılırken yöntem, metot vs. bunlar
ise çocuğun ilgisini çekici olmalıdır. Çocuğa kesinlikle baskı yapılmamalı,
isteksiz ise zorlanmamalıdır.
Çocuk okula başlasa bile okuldaki dersler yeterli
olmayabiliyor. Okuma yazma öğrendikten sonra Anne/Baba çocuğa evde
mutlaka takviye yapmalılar. Çocuklara, Türkçeyi biz öğretmeliyiz. Almancayı
çevresinden çok rahatlıkla öğrenebilirler. Kendi dilinde temeli iyi olursa
diğer dilleri öğrenmek her zaman daha kolay olacaktır.
Bu konuya katılımcılarımızdan da katkı sunmak isteyen olursa
fikirlerini grup yöneticisi arkadaşlarımız ile paylaşmaları bizleri
sevindirecektir.
Sağlık ve mutluluk dolu günler dileriz.
Psikolojik Destek Ekibi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.